تبلیغات
`·.¸¸.·¯`··._.·`(Zehnin)`·.¸¸.·¯`··._.·` - سندرم پیش از قاعدگی
`·.¸¸.·¯`··._.·`(Zehnin)`·.¸¸.·¯`··._.·`
خدا كند روزی رسد كه هیچ بیماری و گرسنه ای روی زمین نباشد و صلح دنیا را فرا گیرد
جستجو در مطالب
پیوندهای روزانه
نظرسنجی
طرفدار كدام تیم لیگ برتر هستید؟











آمار وبلاگ
کل بازدید :

بازدید امروز :

بازدید دیروز :

بازدید این ماه :

بازدید ماه قبل :

تعداد نویسندگان :

تعداد کل پست ها :

آخرین بازدید :

آخرین بروز رسانی :

____________________________ Oneline users :

كاربران اونلاین ____________________________
جداول و نتایج اونلاین لیگهاى برتر دنیا به همراه ایران


جداول و نتایج اونلاین لیگهاى برتر دنیا به همراه ایران ___________________________ free 

counters ____________________________ Google Pagerank, SEO tools ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________ ____________________________
سندرم پیش از قاعدگی



سندرم پیش از قاعدگی یا «پی ام اس» شایعترین بیماری زنان است. علت این سندرم هنوز نامشخص است، اما اغلب پزشكان به هم خوردن تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون را محتمل ترین علت این بیماری می‌دانند.

هورمون استروژن - كه در تمام طول ماه تولید می‌شود - درست پیش از تخمك گذ‌اری افزایش می‌یابد. در این مرحله، تخمدانها‌ شروع به ساخت و ترشح پروژسترون می‌كنند. پی ام اس هم به شكل دقیق در دو هفته بعد از تخمك گذار‌ی تا پایان دوره عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و خانمها‌یی كه تخمك گذ‌اری ندارند به این بیماری دچار نمی‌شوند، مگر اینکه تحت درمان با هورمونها‌ی استروژن و پروژسترون مصنوعی باشند. این بیماری با افزایش سن تشدید می‌شود، اما در دختران جوان و نوجوان نیز بروز می كند. در ایران، آمار درستی از این بیماری در دست نیست.

گفته می‌شود که سندرم پیش از قاعدگی بیماری هزار چهره است؛ زیرا پزشكان بیش از 150 علامت را به این بیماری منسوب كرده‌اند. علایمش در زنان متفاوت است و همین مسئله تشخیص را دشوار می‌كند. بدتر اینکه الگوی این بیماری ممكن است بر حسب ماههای مختلف سال و سن بیمار نیز دستخو‌ش تغییر شود. دلشوره، ناپایداری خلقی، تحریك‌پذیری، تنش عصبی، سردرد، میل شدید به خوردن شیرینی، افزایش اشتها، تپش قلب، ضعف، سرگیجه و غش، افزایش وزن، ورم دست و پا، تورم و حساسیت پستانها‌، احساس ورم و نفخ شكم، افسردگی، ضعف حافظه، ‌بیخوابی، ... از علایم بسیار شایع این بیماری است.

 
جالب است بدانید كه این بیماری ممكن است علایم ویژه‌ای از قبیل بدخلقی، سركشی در برابر پدر و مادر و اولیای مدرسه، فرار از منزل، حضور نیافتن در مدرسه، افزایش شدید میل جنسی، ... را در دختران جوان به وجود بیاورد؛ اما از آنجا كه بیشتر این علایم جز در موارد بسیار واضح بدرستی تشخیص داده نمی‌شود، هیچ بعید نیست كه مشكل این دختران تا نزدیك سی سالگی نیز بدون تشخیص بماند.


در سندرم پیش از قاعدگی، به این توصیه ها توجه كنید:

1-
صحیح و مرتب غذا بخورید؛ تغذیه مناسب همراه با کاهش چربیها و افزایش کربوهیدرات های مرکب (نظیر غلات و سبزیجات پهن برگ، مانند کاهو) در طول قاعدگی و حتی پس از تخمک گذاری (۱۴ روز قبل از شیوع قاعدگی) اهمیت زیادی دارد. این امر برای ایجاد تعادل در قند خون و جلوگیری از سرگیجه بسیار حیاتی است . تغییر در وضع هورمونی زمینه واکنشهای مربوط به تأثیرات پایین بودن قند خون (مانند زودرنجی ، میگرن ، وحشت ، گریه، عصبانیت شدید) را فراهم می کند. بنابر این، هرگز بیش از ۴ تا ۵ ساعت گرسنه نمانید؛ حتی ممکن است خوردن غذایی سبک هنگام خواب لازم باشد .

2-
تا جایی که ممکن است، مصرف قند را کاهش دهید. از مصرف آبنبات و شکلات و شیرینی و بستنی خودداری کنید و در عوض میوه های تازه بیشتر بخورید.

3-
نمک را از وعده های غذایی خود حذف کنید؛ از آنجا که نمک سبب ماندن آب در بدن می شود، با کاهش نمک، ورم کاهش می یابد. پس به غذای خود نمک نزنید. نوشیدنیهای آماده و گازدار درصد نمک بالایی دارند. از مصرف غذاهای پر سدیم نیز پرهیز کنید .

4-
از ویتامینهای مکمل استفاده کنید؛ ویتامینهای گروه «ب»، بخصوص «ب6»، باعث کاهش ورم می شود و نیز اثر ضدافسردگی دارد و به نظر می رسد که میل شدید به مصرف کربوهیدرات ها را کاهش می دهد.‌ برای این منظور، کارشناسان مصرف روزانه یک عدد قرص «ب» کمپلکس (حاوی ۵۰ میلیگرم گرم ب 6) را پیشنهاد می کنند.

5-
سبوس را به برنامه غذایی خود بیفزایید؛ بعضی از خانمها در طول دوره قاعدگی یا چند روز اول عادت ماهیانه دچار یبوست می شوند. سبوس آب را به خود جذب و به عمل دفع کمک می کند. خوردن نان و گندم سبوسدار توصیه می شود.

6-
مصرف کافئین را کاهش دهید؛ کافئین در قهوه و چای و کولاها و سوداهای رژیمی و شکلات نیز موجود است. گروهی از این مواد در تشکیل کیست سینه مؤثر است. خانمهایی که خوردن این مواد را کاهش می دهند در این دوران درد کمتری در سینه خود حس می کنند .

7-
غذاهای آماده و کنسروی، چیپس، چوب شور، سوسیس، ماهی ساردین، حبوبات، چغندر،‌ و کالباس، شلغم، ترشی کلم، گوشتهای دودی، سس خردل، سس مایونز، سس گوجه فرنگی، سس سویا، ترشی، زیتون، نخورید.

8-
به طور منظم ورزش کنید؛ نیم ساعت فعالیت بدنی - به طوری که با افزایش ضربان قلب و عرق کردن همراه باشد - راه خوبی است تا احساس طراوت کنید. به طور مرتب، ۳ بار در هفته (۱۲ بار در ماه) ورزش کنید .

9-
در صورت امکان، تنشها را کاهش دهید .

10-
روابط زناشویی؛داشتن روابط زناشویی مطلوب به کاهش میزان تنش کمک می کند .

اگر با وجود رعایت توصیه های بالا هنوز ناراحتی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. این مشکل درمان دارویی مؤثری نیز دارد.






امتیاز به مطلب : با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده
برچسب ها : دانستنیهای جنسی و زناشویی،
ارسال شده در: دوشنبه 2 آذر 1388 :: توسط : سید محمد موسوی
درباره وبلاگ
با سلام خدمت شما عزیزان ,این سایت صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و بیشتر مطالب هم از سایتهاى معتبر جمع آوری شده است .
امیدوارم كه مورد قبول و اطمینان شما شده باشد .
توكلت على الله...

مدیر وبلاگ : سید محمد موسوی

مطالب اخیر

























__________________________
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جستجوگر گوگل
__________________________

__________________________ __________________________
__________________________
__________________________

نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools
__________________________ __________________________ __________________________

__________________________
Born on: August 30, 2009
__________________________